Tràmits

Representa – registre electrònic d’apoderaments comú

El Registre Electrònic d’Apoderaments, creat per la Llei 39/2015 (article 6), permet fer constar les representacions que els ciutadans, professionals i empreses atorguen a tercers per actuar en el seu nom davant de les Administracions Públiques.

El Representa només és una de les diferents vies vàlides en dret d’acreditar que una persona és representant d’una altra (Art.5 llei 39/2015). La inscripció al mateix, es recomana en casos d’actuacions reiterades d’una persona en nom d’una altra, per la qual cosa, no en recomanem la inscripció quan la representació finalitza amb la realització del tràmit concret (p.ex el cas d’una sol·licitud d’obres puntual d’un promotor en nom del propietari de la finca) i si en canvi, es recomana en casos d’actuacions reiterades (p.ex un fill que ha de realitzar tràmits en nom de la seva mare).

És innecessària la inscripció en el cas de certificats electrònics de representant donat que la persona física que n’és titular, ja ha acreditat davant d’una autoritat de certificació que representa a la persona jurídica corresponent, i per tant el certificat li permet actuar en nom i representació d’aquesta persona jurídica.

En aquest sentit, quan una administració pública detecta una representació per una altra via, ja sigui presencialment, o bé, electrònicament, es considera una bona pràctica oferir als interessats la possibilitat de realitzar la inscripció de la representació al Representa, en el cas de representacions que no s’exhaureixin amb la mateixa actuació administrativa,  tot informant dels seus efectes i durada.

  • Poder o representació: habilitació que confereix una persona (física o jurídica) a favor d’un tercer per a que actuï en nom seu davant les Administracions públiques.
  • Apud acta: tipologia de poder que s’atorga mitjançant la compareixença personal o electrònica.
  • Poderdant: persona (física o jurídica) que confereix poders a un tercer per actuar en nom seu davant les Administracions púbiques.
  • Representant o apoderat: persona (física o jurídica) que rep un poder per actuar davant les Administracions públiques en nom d’una altra persona.
  • Validació: acció de comprovació de que les facultats o poders d’una persona són suficients per a actuar en nom i representació d’una altra persona, en la realització de determinades actuacions davant les Administracions públiques.
  • Tramitació atesa: l’assistència que presta un treballador de les OAC o OAMR en l’ús dels mitjans electrònics, previ consentiment de la persona interessada, que inclou la realització d’un tràmit en nom seu tot emplenant i signant el formulari de què es tracti.
  • Renúncia: acció per la qual l’apoderat decideix desistir de l’apoderament que li ha conferit el poderdant.
  • Revocació: acció per la qual el poderdant decideix donar de baixa l’apoderament que ha atorgat a favor de l’apoderat.

Com es compagina la representació de l’APODERA i la del Registre Electrònic d’Empreses Licitadores?

L’article 6 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, contempla que els registres generals d’apoderaments no impediran l’existència de registres particulars de cada registre on s’inscriguin els poders atorgats per a la realització de tràmits específics del mateix. A més, cada organisme podrà disposar del seu propi registre electrònic d’apoderaments.

Sigui com sigui, aquests registres generals i particulars hauran d’ésser plenament interoperables entre sí, de manera que es garanteixi la seva interconnexió i compatibilitat, així com la transmissió telemàtica de els sol·licituds, escrits i comunicacions que s’incorporin als mateixos.

No obstant, per aquesta interoperabilitat cal que prèviament s’aprovi la corresponent Norma Tècnica d’Interoperabilitat del model de dades i condicions d’interoperabilitat dels registres electrònics d’apoderaments, la qual es troba en fase d’elaboració.

L’APODERA és el registre electrònic d’apoderaments de l’Administració General de l’Estat, que -igual que REPRESENTA o altres registres anàlegs- permet la inscripció de representacions amb la finalitat de que els apoderats actuïn davant les Administracions Públiques en nom de tercers.

D’altra banda, el Registre Electrònic d’Empreses Licitadores de la Generalitat de Catalunya (RELI) té per objecte facilitar la concurrència d’empreses i agilitzar les actuacions de les administracions públiques catalanes en els procediments d’adjudicació contractual (Decret 107/2005, de 31 de maig).

Entre les diverses dades que s’inscriuen al RELI, destaquen les relatives a la representació de les empreses licitadores tals com:

  • Data del document i número de protocol d’atorgament de facultats de representació en procediments contractuals.
  • Cognoms i nom de les persones representants.
  • Identificació de les facultats de representació atribuïdes: licitar, firmar contractes, cedir crèdits, constituir dipòsits i cobrar.
  • Termini de durada de les facultats de representació.
  • Règim d’actuació de les facultats de representació.
  • Número i data de caducitat del document d’identitat de les persones representants.

A la vista del previst a la normativa de procediment administratiu, el servei REPRESENTA té prevista la integració amb APODERA i RELI, tan bon punt s’aprovi la norma tècnica indicada i estiguin disponibles les integracions.